به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمد حسنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در یادداشتی به بررسی این ادعا که "فعالیت مدارس غیر دولتی در راستای افزایش عدالت اجتماعی و آموزشی است" پرداخته است.
او در بخشی از یادداشت خود تببین میکند که مدارس غیردولتی چگونه به شکاف طبقاتی و آموزشی در جامعه دامن زدهاند و در این باره مینویسد: بر این اساس مدارس غیردولتی اگرچه به ظاهر مصداق مشارکت در تربیت هستند "البته این نیز قابل نقد است چرا که این نوع مشارکت، مشارکت عادلانهای نیست" اما منجر به پدیده زشت و شوم شکاف طبقاتی و بازتولید این شکاف شده و خواهد شد.
بر اساس این رویه مشارکتی، افرادی که از پول و ثروت بیشتری برخوردارند به تربیت رسمی و عمومی بهتر و با کیفیتتری دسترسی پیدا میکنند و سایر اقشار جامعه که توان مالی آنچنانی ندارند باید به مدارس دولتی مراجعه کنند بیشتر این مدارس از نظر کیفیت خدمات تربیتی با آن مدارس قابل مقایسه نیستند از آنجا که برخورداری از تربیت رسمی و عمومی طبق فلسفه وجودیاش موجب دسترسی به کیفیات مطلوبی زندگی نیز خواهد شد بنابراین فرزندان اقشار کمدرآمد، آینده چندان مطلوبی پیش رو نخواهند داشت.
مشروح یادداشت را میتوانید در ادامه مطالعه کنید:
در نشست «بررسی و نقد تنوع مدارس در ایران» که در تاریخ 26 آذر 98 توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد، چند سخنران به ارائه بحث پرداختند؛ بنده نیز در فرصت مختصر و کوتاه در خصوص مدارس غیر دولتی، بحثی را مطرح و اظهار کردم که مدارس غیردولتی با اصل عدالت توزیعی متناسب نیست.
این دیدگاه در همان نشست مورد نقد برخی از حاضران قرار گرفت حتی در برخی رسانهها نشر یافت و واکنشهایی را به دنبال داشت، یکی از این واکنشها از سوی سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت.
در اینجا باید از همکاران خوبم در این سازمان به دلیل تنظیم پاسخ تشکر کنم، نقد و تضاربآرا برای کلیت جامعه سودمند بوده موجب تعالی دیدگاهها و رویههای جاری میشود در این مجال به کوتاه سخن، به تبیین اصل عدالت تربیتی میپردازم و از ورود به جزییات پرهیز میکنم، قصد پاسخگویی در کار نیست تنها به تبیین مدعیات طرحشده در نشست میپردازم.
مدعای مورد بحث "ناعادلانه بودن مدارس غیردولتی از منظر عدالت توزیعی" است که همراه بود با چند دلیل برای پشتیبانی از این ادعا اما در پاسخ سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی هیچگونه نقدی جدی به "مدعای ناعادلانه بودن مدارس غیردولتی" نشده است و صرفاً بیانکردهاند، این مدارس طبق قانون بوده بنابراین عادلانه است اما این تعریف از عدالت به مثابه "پیروی از قانون" ناقص است زیرا پرسش پیش میآید که قانون بر اساس چه اصلی باید نوشته شود، روشن است قانون خود با ملاک عدالت سنجیده میشود؛ بحث بنده از همین منظر اخیر است.
برای روشنگری بیشتر به تشریح دیدگاهی درباره عدالت توزیعی پرداخته میشود و بر اساس آن نتیجه گرفته خواهد شد که این مدارس عادلانه نیست.
در تفکرات سیاسی شیعه، عدالت اصل رکینی است و اگر به رفتار حکمرانی امام اول شیعان حضرت علی (ع) توجه کنیم متوجه خواهیم شد "عدالت در حکمرانی امام، راهبرد است نه راهکار" بنابراین در جامعهای که ادعا میکند بر اساس تعالیم این امام، مدیریت میشود عدالت باید دغدغه نخست جامعه باشد و همه روندهای جاری نیز مدام با اصل عدالت سنجیده و واکاوی شود.
در بحث مهم و حیاتی عدالت از نوع توزیعی آن مسئله این است که خیرها و مواهب اجتماعی چگونه بین آحاد جامعه توزیع شود، خیرها و مواهب اجتماعی که موجب اعتلای نیکبختی آحاد جامعه میشود، گوناگون هستند و هریک براساس اهمیت و نقش در سطوح و مراتبی قرار میگیرند.
کیفیت هر خیر نیز تعیین میکند که با چه سازوکاری باید توزیع شود، یکی از خاصترین، حساسترین و تعیینکنندهترین خیرهای اجتماعی که در دوران معاصر ما ظهور و بروز یافته است، خیر تربیت رسمی و عمومی است، خیری که در توسعه، تعالی، نیکبختی فردی و اجتماعی نقش تعیین کنندهای دارد و عامل برخورداری از خیرهای دیگر است که مهمترین آثار و پیامد آن گسترش عدالت با تربیت انسانهای عادل خواهد بود.
مسئله، عدالت تربیتی است؛ سؤال و پرسش مهم این است که چگونه و طبق چه اصلی باید این خیر بین آحاد جامعه توزیع شود، در پاسخ به این پرسش شاید لازم باشد که به دیدگاه و مواضع متفکران و تجارب ملل رجوع شود اما به دلیل کوتاهی مجال، مستقیماً به بیان اصل عدالت توزیعی میپردازیم و از مرور این دیدگاهها پرهیز میکنیم.
https://www.bloglovin.com/blogs/-or-or1777-20258355
http://www.folkd.com/user/zizigolo
https://www.reddit.com/user/jabejabar/
https://www.scoop.it/topic/packaging-by-igileate
https://weheartit.com/entry/339097284
https://weheartit.com/articles/339097367-
https://www.trendiee.com/members/jabejabr/
https://www.diigo.com/profile/tarahisite
https://www.bibsonomy.org/user/mersad
https://www.pearltrees.com/simihttps://www.pearltrees.com/simini
http://irforum.madmoo.com/showthread.php?t=16944&page=16&p=616487#post616487
https://www.cloob.com/name/jabejabar
http://uid.me/jabejabar_barbari
https://www.bloglovin.com/@motekhassesan/4201361
https://facenama.com/motekhasses
https://www.taringa.net/sayeban
https://the-dots.com/users/sahar-khanom-675515
https://the-dots.com/projects/l-to-r-f-374736
https://list.ly/list/3mCq-chp-khtb
http://socialrus.com/story4558508/%DA%86%D8%A7%D9%BE-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8
http://bookmarkshq.com/story6878622/%DA%86%D8%A7%D9%BE-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8
https://podcast.asc.upenn.edu/2018/04/episode-68-karaoke-verite/#comment-1520
http://www.folkd.com/user/viliami
https://www.scoop.it/topic/publishing-by-ninimon
https://weheartit.com/entry/339131451
https://www.trendiee.com/members/motekhassesan/
https://www.trendiee.com/members/motekhassesan/profile/classic/
https://www.pearltrees.com/shahrami
https://www.diigo.com/profile/shadabi
https://www.bibsonomy.org/user/ebimoti
https://disqus.com/by/motekhassesan1/
http://www.linkagogo.com/go/To?url=108289503/
https://feedly.com/i/subscription/feed%2Fhttps%3A%2F%2Fwww.motekhassesan.com%2Ffeed%2F
https://www.slideshare.net/zahrassh4
https://flipboard.com/@tara6tob/-d9q823cby
https://dzone.com/users/4216559/sahari1375.html
http://irforum.madmoo.com/showthread.php?t=28037&p=616481#post616481
http://forum.shopkeeper.ir/member.php?u=59015
http://forum.shopkeeper.ir/showthread.php?t=114187&p=649511#post649511
http://www.harferooz.com/member.php?u=15980
http://forum.avastarco.com/forum/members/14815.html?tab=visitor_messaging#visitor_messaging
https://www.ninisite.com/discussion/topic/3116638/%da%86%d8%a7%d9%be?postId=119028590
https://www.tarafdari.com/user/693060
https://www.cloob.com/name/motekhassesan
https://www.discogs.com/user/motekhassesan